۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۵۱۸۸۱
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

پارادوکس‌ الکاظمی درباره مقاومت | اخراج نیرو‌های آمریکایی چالش الکاظمی

پارادوکس‌ الکاظمی درباره مقاومت | اخراج نیرو‌های آمریکایی چالش الکاظمی
هانی زاده با اشاره به اینکه روابط ایران در دوران الکاظمی با مشکلاتی مواجه می‌شود، گفت: تعیین موضع در قبال محور مقاومت و اخراج نیرو‌های آمریکایی چالش‌های الکاظمی هستند.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر را انتخاب میان بد و بدتر برشمرد و گفت: برخی فراکسیون‌های پارلمان عراق با عدنان الزرفی گزینه پیشین نخست وزیری به دلیل تابعیت آمریکایی و نزدیکی بسیار به آن، موافقت نکردند هر چند که الکاظمی گزینه مورد قبول همه فراکسیون‌ها از جمله الحشدالشعبی، عصائب اهل الحق و دولت قانون نیست، اما توافق بر سر معرفی نخست وزیر صورت گرفت.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به خویشاوندی و نزدیکی الکاظمی به حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق بیان داشت: الکاظمی افزون بر تأثیرپذیری از فضای دولت پیشین، از حیدر العبادی دستور خواهد گرفت، به نظر می‌آید الکاظمی برای دوره گذرای یک ساله انتخاب شده است و در این مدت باید طرح پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی را پیاده سازی بکند.

هانی زاده ادامه داد: الکاظمی اگر بخواهد در مسیر اخراج نیرو‌های آمریکایی کارشکنی بکند، قطعا استیضاح و برکنار می‌شود، البته الکاظمی اصرار بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی دارد و از این طریق می‌خواهد نیرو‌های اصولگرای مجلس عراق از جمله الحشدالشعبی، نیرو‌های وابسته به العامری و عصائب اهل الحق را به حاشیه براند.

وی با اشاره به اینکه از کابینه ۲۲ نفر الکاظمی فعلا ۶ وزیر معرفی نشدند، اضافه کرد: آمریکایی‌ها اصرار دارند که الکاظمی انتخابات پیش رو فضا را به گونه‌ای مدیریت بکند که نیرو‌های طرفدار ایران در پارلمان پیش رو حضور نداشته باشند، چالش‌های بسیار جدی پیش روی الکاظمی وجود دارد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه تأمین امنیت عراق، بازگشت داعش به مناطق غربی و شمال عراق، اخراج نیرو‌های آمریکایی و انتخابات پیش رو، بازسازی شرایط اقتصادی، کنترل تظاهرات مردمی و روابط قابل قبول ایران و عراق چالش‌های الکاظمی هستند، تصریح کرد: الکاظمی دچار پارادوکس است و از یک سو تلاش به خلع سلاح نیرو‌های حشدالشعبی و عصائب اهل حق دارد در عین اینکه از عدم وجود مشکل با ایران سخن می‌گوید، اما در ادامه باید دید چه سیاستی در برابر ایران پیش می‌گیرد.

هانی زاده با بیان اینکه با وجود الکاظمی مشکلاتی در آینده پیش روی روابط ایران و عراق، حداقل در زمینه مبادلات اقتصادی پیش خواهد آمد، گفت: در حال حاضر مرز‌ها از سوی عراق بسته شده و صادراتی وجود ندارد، عراق به علت عدم فروش نفت قادر به بازپرداخت نیست. /۹۴۵۶/
حاتم شرفی
ارسال نظرات